energybars

Nu har jag precis ätit upp en av energybarsen jag gjorde igår. Eftersom det är fler som vill ha receptet startade jag nu en ny kategori som heter "recept". Vi får väl se vad jag fyller den med sen.

Energibars:
I grunder behöver du ha;
  • 3dl Havregryn
  • 1,5dl Russin
  • 4dl Müsli
  • 2dl Sirap
  • 1,5dl Nötter
  • 1,5dl Socker
  • 2,5dl Grädde
  • 1dl Dextropur
Man kan sen lägga i lite vad man vill. Solrosfrön, kokos, torkad frukt, kakao etc. Man ska iallafall börja göra "knäcken" med dom flytande ingredienserna.

  1. Börja med att blanda ner socker, sirap och grädde. Låt det koka upp försiktigt. Vill man ha kakor med choklad/kola smak kan man blanda ner c:a en halv deciliter kakao. Smeten kommer mörkna under tiden den kokar och den ska koka ganska länge för att den inte ska bli kladdig (japp, jag misslyckades med att få den okladdig). Det tar mellan 45-60 minuter.
  2. Under tiden detta kokar tar du fram alla dina torrvaror. Blanda ihop allt i en skål. Müsli, havregryn, russin, nötter och dextropur. Lägg även till dina egna ingredienser. Det viktiga är att det blir mellan 13-14dl torrvara vilket betyder att ni kommer få öka antalet deciliter på exempelvis müsli eller nötter om ni tycker det är gott.
  3. När "knäcken" är klar ska du kunna forma en liten klick smet till en kula och hälla i kallt vatten. (Jag misslyckades här med). Då vet du att den är klar.
  4. Nu blandar du ner torrvarorna i knäcken. Blanda noga!!!! Häll sedan ut smeten på ett bakplåtspapper, lägg ytterliggare ett över och kavla ut klumpen.
  5. Låt kakan stå ett tag innan du skär upp den i lagom bitar.
Jag misslyckades kanske med vissa delar men dom blev sjukt goda iallafall. Kommentera gärna ifall ni har några tips, hur det smakade etc.
Lycka till! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0